Samuel Brynolf

Äventyret — en prototyp och designstudio

Äventyret handlar om fokuserat, avskalat och iterativt arbete. Som kund blir du en del av Äventyrets prisbelönta tjänstedesign-team. I teamet hittar du experter inom designforskning, konceptutveckling, gränssnittsdesign, grafisk design och kod.

Inför slutet av min föräldraledighet 2013 ringde Erik Lidsheim (Söderhavets dåvarande VD) och bokade ett möte. Han berättade att Söderhavet bryter ut verksamhetsområdet tjänstedesign till en egen byrå och att vi som normalt skulle ta dessa uppdrag på Söderhavet erbjuds att starta upp detta som delägare. Idén var enkel och bra: Staffa och optimera arbetsprocessen för att prototypa mer och spendera mindre tid i överlämningar och meta-möten.

Det är inte sällan ett projekt tar ett eller två år att genomföra i full skala enligt vattenfallsprocessen. I internet-år är det lång tid. Lösningen kan mycket väl vara föråldrad eller dåligt validerad när den väl sjösätts. På denna tid hinner Äventyret bygga flera prototyper, testa, bygga om och komma framåt med något som blir en taktil kravspec.

Vi får ibland frågan om vi är en produktionsbyrå åt Söderhavet. Den första tiden hittade vi omsättning genom partnersamarbeten med Söderhavet, mot kunder som vi redan kände. Det var tacksamt för att kunna fortsätta existera. Sedan dess har det blivit mindre och mindre. Idag står projekt som vi får genom Söderhavet mindre än 1% av vår omsättning. Vi har några fall där vi går in och gör olika delar av kakan, vilket är något annat än att var underleverantör. Med ICA som exempel arbetar vi tillsammans med Silver och Söderhavet direkt mot kund. Tack vare att vi både bygger och prototypar har vi klart det största antalet timmar i projektet—utöver direkt påverkan på slutresultatet. Detta passar Söderhavet alldeles utmärkt då de nischar sig mot att vara en ren designbyrå med kompetens och fokus på varumärkesbyggande och identiteter (vilket de bevisar fungerar alldeles utmärkt här, som vinnare i Årets Byrå: Varumärkes- och Designbyråer). Själv gillar jag dock produktion även om det inte är kärnan i vårt erbjudande.

Vi fyllde två år i februari 2016

Sedan starten har jag fått jobba med kunder som Sunfleet, Qvalia, Almega, Kommunebarometeret och MTGx. Vi har också två egna produkter som utvecklas mellan kund-projekt. Vi har anställt två personer, bytt kontor en gång och hittat stabila samarbetspartners när vi behöver skala upp byggen.

Det bästa med vårt upplägg är att vi kan placera oss direkt mot kundens affär och kunna bli en del av utvecklingen av denna under en period. Vi tar ett digitalt avstamp och arbetar med en frågeställning som inte bara ”gör ut” eller tolkar en färdig idé—vi får vara med och forma själva idén.

Jag trivs väldigt bra med metod och upplägg. För första gången på byrå slipper jag välja om jag ska ha Gränssnittare eller Formgivare på visitkortet. För mig är det två sidor av samma mynt som designer, särskilt när prototyping är metoden för att ta projekt i mål. På Äventyret formger jag, gränssnittar eller gör både och i mindre projekt. I större projekt tar jag gärna rollen som team-koordinator.

Äventyret på sociala medier:

Jobb, frågor, press?

Joel Bergqvist (VD) gillar att luncha (och det gör jag med). Vi sitter på Kungsgatan 66, Stockholm.

Hörs! / Samuel