Samuel Brynolf

Rollresan: Designer / Gränssnittare –> Projektledare –> Designer

designer_aventyret

När livet förändras är det inte ovanligt att det ska tatueras. Min rolländring är en mikroförändring, så jag nöjer mig med ett blogginlägg. Både Äventyret + jag som anställd på Äventyret, är snart 6 år gamla. Vad har jag egentligen gjort under den här tiden?

Bilden ovan är från Unsplash-sökningen ”Designer” och ger en korrekt bild av vad en sådan gör om dagarna.

När Äventyret drog igång hade vi en riktning för vår affärsidé som jag tycker att vi håller. Men detaljerna runt omkring har förändrats mycket, precis som branschen i stort. Det som var vår USP då är mer industristandard idag. Äventyrets USP idag är ett eget inlägg men jag konstaterar att när det kommer till att arbeta agilt, affärsutveckla via tjänstedesign och lösa problem som är djupare än estetik — har vi en hel del skit under naglarna vid det här laget.

När livet förändras är det inte ovanligt att det ska tatueras. Min rolländring är en mikroförändring, så jag nöjer mig med ett blogginlägg. Kortfattat började jag som designer med stort intresse av gränssnittsprogrammering som metod. Jag tycker det är roligt med kundkontakt och tillsammans med en duktig utvecklare kunde vi sköta mindre uppdrag helt på egen hand. Det såg ut så för fler på Äventyret 2014 och ett par år framåt (6 anställda och ett antal konsulter).

Äventyret har alltid vuxit stadigt och idag är vi 22 (och ett färre antal konsulter än vid start). Halvtid 2014-2019 gick vi över någon slags gräns både när det kommer till antal anställda, storlek på uppdrag och antal uppdrag. Allt blev… större. På ett sätt som behövde organisationsförändringar. Jag behövdes mer som projektledare än designer och gick in i en hybrid av att vara projektledare + konceptägare. Samtidigt drog jag och Fredrik Lindersson igång arbetet med att skapa resurser, dokumentation, förbättringar och stöd för Äventyrets process och metod. Detta för att förenkla onboarding och effektivisera det dagliga jobbet — något jag kommer att fortsätta med även som designer.

Var jag en bra projektledare? Nja. Mycket går/gick på muskelkraft, vilja och lust. För Äventyrets del var det iallafall bättre med en person som gör sitt bästa, än ingen alls.

Ringrostig & rutinerad 🙂

När vi nu har projektledare anställda för specifikt denna roll, så ska jag nu återgå till att vara designer. Vilket är något annat på Äventyret än när jag sist var designer: Nya program, tydligare former för samarbeten mellan andra kompetenser i teamet, standards osv. HTML + CSS + jQuery som prototypmetod vetitusan hur mycket det blir framöver, med andra verktyg som gör jobbet. Jag är rätt ödmjuk just nu. Jag har ju redan bloggat om begreppet design och ska vi vara noga är det UI och formdetaljering som jag behöver komma in i. Dock har jag gjort mycket interaktion- och flödesdesign de sista åren. Och organisationsdesign. Det får jag luta mig mot när mina yngre kollegor skrattar ut mina typsnittsval som daterade.