Samuel Brynolf

Höjdpunkter ur Let’s make mistakes (avsnitt 140)

Jag cyklar till jobbet eftersom gröna linjen restaurerar tre broar på väg ut till mig. Det tar mig 45 minuter mellan Blackeberg och Hötorget. Idag lyssnade jag på podcasten Let’s make mistakes.

Hela avsnittet utgick ifrån en läsarfråga som handlade om att göra designprov inför anställning. Frågan ledde till vidare diskussioner om vad en designer är och gör, hur ett bra designmöte ser ut och vad som gör en bra beställare. Höjdpunkter:

  • Vanligt problem med designers: gnälliga över att inte få rätt feedback, rätt frågor etc. Men det är en del av jobbet att få fram rätt frågor av en ovan beställare. Dålig feedback? Designern har inte gjort sitt jobb.
  • Det viktigaste avstämningsmötet är det första—av två anledningar. För det första sätter man kursen för designen. Även med massor av korr har man angett en riktning som feedbacken tar avstamp i. Det är ett stort ansvar—vad kommer vi att fokusera på för problem i detta projekt? För det andra sätter man tonen för hur man pratar om design. Hur man får prata om design. Om det är okej med negativ feedback (rätt svar=ja).
  • Avstämningsmöten ska ske i direktkontakt med kunden. Helst vara i samma rum, annars per telefon. Att se kundens första reaktioner, ansiktsuttryck och uppfatta röstläget ger så mycket information om lösningen som presenteras. Om kunden tittar själva och återkommer någon dag senare tappas alltför mycket information och ersätts av kundens lösningar på de problem som hittades.
  • Kunden ska berätta vad som är fel i ett avstämningsmöte. Varför fungerar inte lösningen? Hur missar det uppsatta mål? Problemlösningen sköter designern. Det är därför hen får betalt. Det enda fel som kunden kan göra som beställare är att lösa problemen åt designern eller inte betala för godkänd design. (31min)

På Äventyret försöker vi att arbeta tillsammans med beställaren hela tiden för att undvika överraskningsmomentet med en designpresentation. Fast kunden har i så fall en presentation (tillsammans med oss eller själv) för sin beställare. Principerna för hur ett bra designmöte ser ut är avgörande för hur ett projekt blir.

Avslutningsvis: Design är ett begrepp jag redan krånglat med. Här kommer en bra definition, fritt översatt:

Design är en lösning på ett problem som förekommer inom vissa givna ramar.

—Mike Monteiro