Samuel Brynolf

Innehållsstrategi är elefanten i rummet för Rwd

Varför väljer man en responsiv lösning för sin webbplats? Tillgänglighet skulle de flesta svara. Ändå ser man ofta ett format på innehållet som inte alls är tillgängligt eller planerat.

Det spelar ingen roll om dina infographics-bilder är responsiva om de i mobilen blir så små så att ingen kan se vad de inbäddade siffrorna säger. Detsamma gäller om nyckelfunktionen på din responsiva sajt kräver flash. Det var kanske enklare att presentera komplicerad data som i excel—men formateringen behöver 960 pixlars bredd för att vara rimlig att förstå.

RWD får gärna ett gränssnittsperspektiv, både i kundkontakt och i bloggar på webben. Problemställningarna som layoutfixar bara löser en del av, verkar färre bry sig om: anpassning av innehåll.

  1. Ja, du kan få en responsiv layout på ditt innehåll.
  2. Ja, din sajt kommer att reagera på touch i en iPhone.
  3. Ja, du skrapar bara på ytan av tillgänglighet om du tror att layout är ditt största problem.

Om ivern att få vara tillgänglig i en tjusig smartphone även gällde innehållsarbetet, skulle den responsiva sajten kunna bli bra på riktigt. Eller kanske inte ens behövas?

So what I mean is that we need to start thinking about how you have a clean base of content that’s well-structured, it’s designed for re-use.  You think about that content and then you think about how you can get it out onto all of these different platforms, whether that’s the desktop web or mobile web, whether that’s mobile apps or tablet apps.  You might think about how it’s going to appear in social media or on your microsites or even in your email campaigns and my god, even print.

—Karen McGrane, Adapting Ourselves to Adaptive Content (video, slides, and transcript, oh my!)

Att lösa layoutproblemen för en enstaka sajt med RWD är en sak. Det kan dock fortfarande vara så att samma eller delar av samma innehåll ska ut på ytterliggare två kampanjsajter, visas i native-appar, skapa strategiska RSS-flöden, ingå i nyhetsbrev eller på annat sätt leverera innehåll till plattformar som vi inte vet något om. I framtiden kan kraven på samma innehåll bli ännu större.

Att på CMS-nivå kategorisera, planera, dela upp, och meta-tagga innehållet är att ta det stora greppet om och för tillgänglighet. Publish Once Distribute Everywhere – POED. Och för de responsiva sajterna serveras innehåll optimerat för små skärmar utan flash.

Tillgänglighet som i plocka russinen ur kakan

Säg gärna att det är okej eller försvarbart, men förneka inte att det är precis så RWD köps för det mesta. Som en ny eyeliner till elefanten.